Maliye Postası Dergisi
İŞ KANUNUNDA 55 SORU-CEVAPLA YILLIK İZİN UYGULAMALARI SERİSİ-2
Mahmut ÇOLAK
11. Yıllık Ücretli İzin Süreleri Hangi Kıstaslara Göre ve Ne Şekilde Belirlenir?
İşçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi, işçilerin yaşı ve hizmet süresi göz önünde bulundurularak “en az” süreler olarak dikkate alınmaktadır. Yaşına göre verilecek izinlerde, işyerindeki kıdemine göre hak kazandığı izin süresi örneğin 20 günden fazla ise, kıdemine göre hak ettiği tabiri caizse daha uzun olan iznin kullandırılması gerekir. Yaş hesabında, mahkeme kararıyla yaş düzeltilmesi yapılmışsa bu yaşın dikkate alınması icap eder.
İşçinin izin süresi, işçinin izne çıktığı tarihe göre değil, iznini hak ettiği tarihteki hizmet süresine göre belirlenir.
Yıllık ücretli izin günlerinin hesabında izin süresine rastlayan ulusal bayram, hafta tatili ve genel tatil günleri izin süresinden sayılmadığı için izin günlerine bu günler dahil edilir, bu nedenle yıllık izin süreleri iş günü olarak hesap edilir, aşağıda tabloda belirtilen süreler artırılabilir, üst sınırı yoktur, bekleme süresi olan 1 yıl veya kademeli hizmet süreleri düşürülebilir.
Mevcut hali hazırda çalışmakta olduğu işler dikkate alınarak işyerindeki hizmet süresi ve işçilerin yaşı göz önünde bulundurulduğunda izin sürelerini aşağıdaki tablodan görmek mümkündür.
Tablo-1: Yıllık İzin Süreleri
| İşyerindeki Hizmet Süresi /Yaş Sınırı | Normal İşlerde İzin Süresi | Yeraltı İşlerinde İzin Süresi |
| 1 yıldan 5 yıla (5 yıl dâhil) kadar olanlara |
En az 14 iş günü | En az 18 iş günü |
| 5 yıldan fazla 15 yıldan az olanlara |
En az 20 iş günü | En az 24 iş günü |
| 15 yıl (dâhil) ve daha fazla olanlara |
En az 26 iş günü | En az 30 iş günü |
| 18 yaşından küçük işçiler ile 50 yaş ve daha yukarı yaştaki işçiler için |
En az 20 iş günü | En az 20 iş günü |
Yukarıda yer alan izin süreleri asgari olup, iş sözleşmeleri ve toplu iş sözleşmeleri ile artırılabilmesi mümkündür.
Şöyle ki, örnek vermek gerekirse personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım yoluyla çalıştırılan işçilerin 696 sayılı KHK ile merkezi idarelerde sürekli/geçici işçi kadro/pozisyonlarına, mahalli idarelerde mahalli idare şirketlerine geçirilmesine yönelik olarak dönemin Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından ilan edilen Yüksek Hakem Kurulu referans toplu iş sözleşmesinde, yıllık ücretli izin süreleri 2’şer gün artırılarak sırasıyla 14 gün izin süresi 16 gün, 20 gün olan izin süresi 22 gün, 26 gün olan izin süresi 28 gün olarak belirlenmiştir.
11. Yıllık Ücretli İzin Süreleri Hangi Kıstaslara Göre ve Ne Şekilde Belirlenir?
İşçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi, işçilerin yaşı ve hizmet süresi göz önünde bulundurularak “en az” süreler olarak dikkate alınmaktadır. Yaşına göre verilecek izinlerde, işyerindeki kıdemine göre hak kazandığı izin süresi örneğin 20 günden fazla ise, kıdemine göre hak ettiği tabiri caizse daha uzun olan iznin kullandırılması gerekir. Yaş hesabında, mahkeme kararıyla yaş düzeltilmesi yapılmışsa bu yaşın dikkate alınması icap eder.
İşçinin izin süresi, işçinin izne çıktığı tarihe göre değil, iznini hak ettiği tarihteki hizmet süresine göre belirlenir.
Yıllık ücretli izin günlerinin hesabında izin süresine rastlayan ulusal bayram, hafta tatili ve genel tatil günleri izin süresinden sayılmadığı için izin günlerine bu günler dahil edilir, bu nedenle yıllık izin süreleri iş günü olarak hesap edilir, aşağıda tabloda belirtilen süreler artırılabilir, üst sınırı yoktur, bekleme süresi olan 1 yıl veya kademeli hizmet süreleri düşürülebilir.
Mevcut hali hazırda çalışmakta olduğu işler dikkate alınarak işyerindeki hizmet süresi ve işçilerin yaşı göz önünde bulundurulduğunda izin sürelerini aşağıdaki tablodan görmek mümkündür.
Tablo-1: Yıllık İzin Süreleri
| İşyerindeki Hizmet Süresi /Yaş Sınırı | Normal İşlerde İzin Süresi | Yeraltı İşlerinde İzin Süresi |
| 1 yıldan 5 yıla (5 yıl dâhil) kadar olanlara |
En az 14 iş günü | En az 18 iş günü |
| 5 yıldan fazla 15 yıldan az olanlara |
En az 20 iş günü | En az 24 iş günü |
| 15 yıl (dâhil) ve daha fazla olanlara |
En az 26 iş günü | En az 30 iş günü |
| 18 yaşından küçük işçiler ile 50 yaş ve daha yukarı yaştaki işçiler için |
En az 20 iş günü | En az 20 iş günü |
Yukarıda yer alan izin süreleri asgari olup, iş sözleşmeleri ve toplu iş sözleşmeleri ile artırılabilmesi mümkündür.
Şöyle ki, örnek vermek gerekirse personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım yoluyla çalıştırılan işçilerin 696 sayılı KHK ile merkezi idarelerde sürekli/geçici işçi kadro/pozisyonlarına, mahalli idarelerde mahalli idare şirketlerine geçirilmesine yönelik olarak dönemin Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından ilan edilen Yüksek Hakem Kurulu referans toplu iş sözleşmesinde, yıllık ücretli izin süreleri 2’şer gün artırılarak sırasıyla 14 gün izin süresi 16 gün, 20 gün olan izin süresi 22 gün, 26 gün olan izin süresi 28 gün olarak belirlenmiştir.

EKİM 2026 MALİYE POSTASI İÇİNDEKİLER
MEMURLARLA İLGİLİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNUN TESİS EDECEĞİ İŞLEMLERDE GÖREVLİ MAHKEME
BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ KULLANMAYAN PAYDAŞIN PAYININ TAPUSUNUN İPTALİ VE TESCİLİ
TASFİYE SÜRECİNDE ÖZ SERMAYE KALEMLERİNE İLİŞKİN ENFLASYON DÜZELTMESİ FARKLARININ (502 VE 570 HESAPLARI) VERGİSEL BOYUTU
MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN DAMGA VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
DEVİR VE BÖLÜNME İLE HİSSE DEĞİŞİMİ İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
E-İHRACAT GÜMRÜK BEYANI
SOSYAL İÇERİK ÜRETİCİLERİNE YAPILAN ÖDEMELER ÜZERİNDEN GELİR VERGİSİ VE KDV TEVKİFATI YAPILIP YAPILMAYACAĞI
KİŞİSEL VERİLERİN YURT DIŞINA AKTARILMASI
BELEDİYE BÜNYESİNDE KURULAN İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN PERSONEL İÇİN YAPILAN ÖDEMELER
SGK UYGULAMALARINDA ALT İŞVERENLİK
KALP KRİZİ ve BEYİN KANAMASININ İŞ KAZASI SAYILIP SAYILMADIĞI
YARIM GÜN YILLIK ÜCRETLİ İZİN KULLANIMI
DEFTER-BEYAN SİSTEMİNE TABİ MÜKELLEFİN ÖLÜMÜ
