Maliye Postası Dergisi
KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİNDEKİ “DİĞER İNDİRİMLER VE İSTİSNALAR”SATIRININ KULLANILMASI
Sedat ÖZEKEZ
1.GİRİŞ
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 6’ncı maddesine göre; kurumlar vergisi, mükelleflerin bir hesap dönemi içerisinde elde ettikleri safikurum kazancı üzerinden hesaplanacaktır. Söz konusu maddenin ikinci fıkrasında ise safi kurum kazancının tespitinde GVK’nın ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Mükellefler kurumlar vergisi beyannamesini, hesap döneminin kapandığı ayı izleyen dördüncü ayın birinci gününden yirmibeşinci günü akşamına kadar beyan ederler. Kurumlar vergisi beyannamesinin düzenlenmesi ile ilgili açıklamalar 6 no.lu Kurumlar Vergisi Kanunu Sirkülerinde yapılmıştır. Söz konusu sirkülerde “29- Ticari Bilanço Kârı, 30- Ticari Bilanço Zararı: Bu satırlara, mükellefin ticari kârı veya zararı yazılacaktır. Bu tutar, istisna ve indirimler dahil bütün kurum kazancını içermelidir. Bu bağlamda kurum kâr ya da zararı, beyannamenin 33-46 no.lu satırları ile 55-65 no.lu satırları arasındaki tutarlar indirilmeden önceki miktarı göstermektedir. Bu satırlarda yer alan istisna ve indirimlerden bir kısmı veya tamamı, dönem içinde defterler üzerinde kazançtan indirim konusu yapılmış ise, indirilen söz konusu tutarlar, 31 no.lu "Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler" satırına yazılmak suretiyle kurum kazancına ilave edilecektir.
46- Diğer İndirimler ve İstisnalar: Yukarıda yer alan indirim ve istisnalar dışında kalan ve 01/01/2007 tarihinden önce yürürlüğe giren özel kanunlarda yer alan hükümler dolayısıyla sağlanan istisnalar ile değerleme işlemlerinden kaynaklanan indirimler bu satıra yazılacaktır. Bu satırın doldurulması halinde, indirim ve istisna konusu kazançların nelerden oluştuğunu açıklayan bir yazı beyannameye eklenecektir.
e-Beyannamede "Diğer İndirim ve İstisnalar" satırının doldurulması durumunda ise her bir indirim ve istisnanın, hangi mevzuattan veya işlemden kaynaklandığı belirtilecek şekilde ayrı ayrı satırlara yazılması gerekmektedir.” ifadeleri yer almaktadır.
2. DİĞER İNDİRİMLER VE İSTİSNALAR SATIRININ KULLANILMASI
“Diğer İndirimler ve İstisnalar” satırı muhasebe sistemi ile vergi beyannamelerinin aynı doğrultuda gitmediği hususlarda bir başka deyişle çeliştiği noktalarda muhasebe sisteminde yer alan sonuçları vergi mevzuatına uyarlamak ve mevzuata uygun olmasını sağlamak amacıyla ihdas edilmiştir. Bu nedenle mevzuata uygun vergiye tabi matrahın tespit edilebilmesi için böyle bir satırın beyannamede tedvin edilmesi elzemdir.
Muhasebe sisteminde gider olarak dikkate alınan bir işlemin vergisel manada başka bir dönemde gider olarak dikkate alınması veyahut da muhasebe açısından gelir olarak dikkate alınan bir işlemin vergi açısından o dönemde gelir olarak dikkate alınmaması gereken durumlarda ilgili satır kullanılacaktır.
“Diğer İndirimler ve İstisnalar” satırının kullanılabileceği hallere aşağıdaki durumlar örnek olarak verilebilir.
2.1. Personele Verilen Temettü İkramiyeleri

EKİM 2026 MALİYE POSTASI İÇİNDEKİLER
MEMURLARLA İLGİLİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNUN TESİS EDECEĞİ İŞLEMLERDE GÖREVLİ MAHKEME
BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ KULLANMAYAN PAYDAŞIN PAYININ TAPUSUNUN İPTALİ VE TESCİLİ
TASFİYE SÜRECİNDE ÖZ SERMAYE KALEMLERİNE İLİŞKİN ENFLASYON DÜZELTMESİ FARKLARININ (502 VE 570 HESAPLARI) VERGİSEL BOYUTU
MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN DAMGA VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
DEVİR VE BÖLÜNME İLE HİSSE DEĞİŞİMİ İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
E-İHRACAT GÜMRÜK BEYANI
SOSYAL İÇERİK ÜRETİCİLERİNE YAPILAN ÖDEMELER ÜZERİNDEN GELİR VERGİSİ VE KDV TEVKİFATI YAPILIP YAPILMAYACAĞI
KİŞİSEL VERİLERİN YURT DIŞINA AKTARILMASI
BELEDİYE BÜNYESİNDE KURULAN İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN PERSONEL İÇİN YAPILAN ÖDEMELER
SGK UYGULAMALARINDA ALT İŞVERENLİK
KALP KRİZİ ve BEYİN KANAMASININ İŞ KAZASI SAYILIP SAYILMADIĞI
YARIM GÜN YILLIK ÜCRETLİ İZİN KULLANIMI
DEFTER-BEYAN SİSTEMİNE TABİ MÜKELLEFİN ÖLÜMÜ
