Maliye Postası Dergisi
KURUM KAZANCININ TESPİTİNDE HASILATTAN İNDİRİLECEK VE İNDİRİLEMEYECEK GİDERLER
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa göre vergileme yapılabilmesi için, safi kurum kazancının tespit edilmesi gerekmektedir. Safi kurum kazancının belirlenmesinde temel ölçü, öz sermayenin hesap dönemi sonundaki ve başındaki değerleri arasındaki müspet farktır. Öz sermayenin tespiti sırasında indirilecek giderler ile indirimi kabul edilmeyen giderlerin de dikkate alınması gerekmektedir.
Muhasebe uygulama genel tebliğlerinde belirlenen esaslara göre Tek Düzen Hesap Planına uygun olarak çıkarılan bilançoya “Ticari Bilanço” bu bilançonun vergi kanunlarına uyumlaştırılmış haline ise “Mali Bilanço” denmektedir.
Kurum kazancı, Tek Düzen Hesap Planına göre çıkarılan ticari bilançolar üzerinden hesaplanırsa, bilançoların karşılaştırılması yoluyla bulunacak kar ya da zarardan mali kar veya zarara ulaşabilmek için, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun değerlemeye ait hükümleri, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 40. maddesi ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 8 ve 11. maddelerinde yer alan indirilecek giderler ve kabul edilmeyen indirimler hükümlerine uyulması gerekmektedir. Yani kanunen kabul edilmeyen giderler ile değerleme farklılıklarından kaynaklanan eksiklik veya fazlalıkların Ticari kar tutarından çıkarılması veya bu tutara ilave edilmesi gerekmektedir.

EKİM 2026 MALİYE POSTASI İÇİNDEKİLER
MEMURLARLA İLGİLİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNUN TESİS EDECEĞİ İŞLEMLERDE GÖREVLİ MAHKEME
BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ KULLANMAYAN PAYDAŞIN PAYININ TAPUSUNUN İPTALİ VE TESCİLİ
TASFİYE SÜRECİNDE ÖZ SERMAYE KALEMLERİNE İLİŞKİN ENFLASYON DÜZELTMESİ FARKLARININ (502 VE 570 HESAPLARI) VERGİSEL BOYUTU
MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN DAMGA VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
DEVİR VE BÖLÜNME İLE HİSSE DEĞİŞİMİ İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
E-İHRACAT GÜMRÜK BEYANI
SOSYAL İÇERİK ÜRETİCİLERİNE YAPILAN ÖDEMELER ÜZERİNDEN GELİR VERGİSİ VE KDV TEVKİFATI YAPILIP YAPILMAYACAĞI
KİŞİSEL VERİLERİN YURT DIŞINA AKTARILMASI
BELEDİYE BÜNYESİNDE KURULAN İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN PERSONEL İÇİN YAPILAN ÖDEMELER
SGK UYGULAMALARINDA ALT İŞVERENLİK
KALP KRİZİ ve BEYİN KANAMASININ İŞ KAZASI SAYILIP SAYILMADIĞI
YARIM GÜN YILLIK ÜCRETLİ İZİN KULLANIMI
DEFTER-BEYAN SİSTEMİNE TABİ MÜKELLEFİN ÖLÜMÜ
