Maliye Postası Dergisi
İSTANBUL FİNANS MERKEZİ KATILIMCI BELGESİ ALAN KURUMLARIN KURUMLAR VERGİSİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Fahrettin AÇAR
1-GİRİŞ
Dünyada gelişmiş ülkelerin her birinde finansal faaliyetlerinin gelişmesini sağlamak ve iktisadi kurumlarının küresel rekabet alanında rekabet edebilecekleri ve faaliyetlerini yürütebilecekleri alanlar tahsis edilmektedir. Ülkemizde de ülkemizin finansal işlemlerin en çok yoğun olarak gerçekleştiği İstanbul’da, finans merkezi alanı olarak bir alan belirlenmiştir. Bu alanda finansal kuruluşların merkezlerinin ve Bakanlıkların ticari birimlerinin de yer aldığı bir bölgeden oluşturulmuştur. Mükelleflerin bu alanda faaliyet gösterebilmeleri için katılımcı belgesi almaları gerekmektedir. Katılımcı belgesi katılımcıya ofis alanında yer alan ilgili bağımsız bölüm ve ortak alanlardan yararlanma imkânı veren belge olarak tanımlanmaktadır. Katılımcı belgesi alan kurumlar vergisi mükelleflerin bu alanlarda faaliyet göstermesinin sonucunda elde ettiği kazançların bir kısmı kurumlar vergisi kanunda belirtilen şekilde kurumlar vergisinden istisna edilmiştir. Kurumlar vergisi mükelleflerine verilen bu kazanç istisna hakkı ile ilgili olarak ilgili alanı teşvik etmek ve ilgili alanda yer alan firmaların uluslararası alanda rekabet edebilmelerini sağlamak amacıyla dolaylı olarak finansal olarak desteklenmesi hedeflenmiştir.
2-DEĞERLENDİRME
Kurumlar vergisi kanunun 1’inci maddesinde aşağıda sayılan kurumların kazançları, kurumlar vergisine tâbidir:
a) Sermaye şirketleri.
b) Kooperatifler.
c) İktisadî kamu kuruluşları.
ç) Dernek veya vakıflara ait iktisadî işletmeler.
d) İş ortaklıkları.
Kurum kazancının, gelir vergisinin konusuna giren gelir unsurlarından oluştuğu ifade edilmiştir. Mezkûr kanunun 6’ıncı maddesinde, Kurumlar vergisi, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safî kurum kazancı üzerinden hesaplanır. Safî kurum kazancının tespitinde, Gelir Vergisi Kanununun ticarî kazanç hakkındaki hükümleri uygulanır. Ziraî faaliyetle uğraşan kurumların bu faaliyetinden doğan kazançlarının tespitinde, Gelir Vergisi Kanununun 59’ uncu maddesinin son fıkra hükmü de dikkate alınır.(1)
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 10’ uncu maddesinin (i) bendinde, "22/6/2022 tarihli ve 7412 sayılı İstanbul Finans Merkezi Kanunu hükümlerine göre katılımcı belgesi alarak İstanbul Finans Merkezi Bölgesinde faaliyette bulunan kurumların, münhasıran bu faaliyet kapsamında yurt dışından satın alınan malları Türkiye'ye getirilmeksizin yurt dışında satmalarından veya yurt dışında gerçekleşen mal alım satımlarına aracılık etmelerinden sağladıkları kazancın %50'si istisnadır. Bu indirimden yararlanılabilmesi için kazancın elde edildiği hesap dönemine ilişkin yıllık kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihe kadar Türkiye'ye transfer edilmiş olması, aracılık faaliyetine ilişkin malların satıcısı ve alıcısının Türkiye'de olmaması şarttır.
1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin;

EKİM 2026 MALİYE POSTASI İÇİNDEKİLER
MEMURLARLA İLGİLİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNUN TESİS EDECEĞİ İŞLEMLERDE GÖREVLİ MAHKEME
BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ KULLANMAYAN PAYDAŞIN PAYININ TAPUSUNUN İPTALİ VE TESCİLİ
TASFİYE SÜRECİNDE ÖZ SERMAYE KALEMLERİNE İLİŞKİN ENFLASYON DÜZELTMESİ FARKLARININ (502 VE 570 HESAPLARI) VERGİSEL BOYUTU
MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN DAMGA VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
DEVİR VE BÖLÜNME İLE HİSSE DEĞİŞİMİ İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
E-İHRACAT GÜMRÜK BEYANI
SOSYAL İÇERİK ÜRETİCİLERİNE YAPILAN ÖDEMELER ÜZERİNDEN GELİR VERGİSİ VE KDV TEVKİFATI YAPILIP YAPILMAYACAĞI
KİŞİSEL VERİLERİN YURT DIŞINA AKTARILMASI
BELEDİYE BÜNYESİNDE KURULAN İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN PERSONEL İÇİN YAPILAN ÖDEMELER
SGK UYGULAMALARINDA ALT İŞVERENLİK
KALP KRİZİ ve BEYİN KANAMASININ İŞ KAZASI SAYILIP SAYILMADIĞI
YARIM GÜN YILLIK ÜCRETLİ İZİN KULLANIMI
DEFTER-BEYAN SİSTEMİNE TABİ MÜKELLEFİN ÖLÜMÜ
