Maliye Postası Dergisi
İMHA EDİLEN EMTİANIN VERGİ MEVZUATI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin ticari ve sınai faaliyetlerinde kullandıkları emtiaların iktisadi kıymetlerinde yangın, deprem, su basması gibi afetler yüzünden veya bozulmak, çürümek, kırılmak, çatlamak, paslanmak gibi nedenlerle önemli bir azalış meydana gelmekte veya bu emtialar tamamen zayi olmaktadır. Bozulmak, çürümek veya son kullanma tarihinin geçmesi nedeniyle zayi olan emtia imha edilebilmektedir. Bu durumda mükellefler vergi mevzuatında yer alan bazı uygulamaları dikkate almaları gerekmektedir.
Bozulmak, çürümek ve son kullanma tarihi geçmesi nedeniyle imha edilen emtia için vergi kanunları açısından yapılması gerekenler makalemizin konusunu oluşturmaktadır.
KONUNUN VERGİ MEVZUATI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Vergi Usul Kanunu Yönünden
213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 274 üncü maddesine göre emtia, maliyet bedeliyle değerlenir. Emtianın maliyet bedeline nazaran değerleme günündeki satış bedelleri %10 ve daha fazla bir düşüklük gösterdiği hallerde mükellef, maliyet bedeli yerine 267 nci maddenin ikinci sırasındaki usul hariç olmak üzere, emsal bedeli ölçüsünü tatbik edebilir. Bu hüküm 275 inci maddede yazılı mamuller için de uygulanabilir.
Mezkur Kanun’un 278 inci maddesinde yangın, deprem ve su basması gibi âfetler yüzünden veyahut bozulmak, çürümek, kırılmak, çatlamak, paslanmak gibi haller neticesinde iktisadi kıymetlerinde önemli bir azalış vaki olan emtia ile maliyetlerinin hesaplanması mutat olmayan hurdalar ve döküntüler, üstüpü, deşe ve ıskartalar emsal bedeli ile değerleneceği hüküm altına alınmıştır.
Vergi Usul Kanunu’nun 267 nci maddesinde tanımlanan emsal bedeli, gerçek bedeli olmayan veya bilinmeyen veyahut doğru olarak tespit edilemeyen bir malın, değerleme gününde satılması halinde emsaline nazaran haiz olacağı değerdir. Emsal bedeli sıra ile ortalama fiyat esası, maliyet bedeli esası ve takdir esasından biri ile tespit edilir.
Bozulmak, çürümek veya son kullanım tarihinin geçmesi nedeniyle imhasına karar verilen emtialar için ilk iki sırada yer alan emsal bedeli ölçüleri tatbik edilemeyeceğinden üçüncü sırada yer alan takdir esasının kullanılması gerekmektedir.

EKİM 2026 MALİYE POSTASI İÇİNDEKİLER
MEMURLARLA İLGİLİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNUN TESİS EDECEĞİ İŞLEMLERDE GÖREVLİ MAHKEME
BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ KULLANMAYAN PAYDAŞIN PAYININ TAPUSUNUN İPTALİ VE TESCİLİ
TASFİYE SÜRECİNDE ÖZ SERMAYE KALEMLERİNE İLİŞKİN ENFLASYON DÜZELTMESİ FARKLARININ (502 VE 570 HESAPLARI) VERGİSEL BOYUTU
MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN DAMGA VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
DEVİR VE BÖLÜNME İLE HİSSE DEĞİŞİMİ İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
E-İHRACAT GÜMRÜK BEYANI
SOSYAL İÇERİK ÜRETİCİLERİNE YAPILAN ÖDEMELER ÜZERİNDEN GELİR VERGİSİ VE KDV TEVKİFATI YAPILIP YAPILMAYACAĞI
KİŞİSEL VERİLERİN YURT DIŞINA AKTARILMASI
BELEDİYE BÜNYESİNDE KURULAN İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN PERSONEL İÇİN YAPILAN ÖDEMELER
SGK UYGULAMALARINDA ALT İŞVERENLİK
KALP KRİZİ ve BEYİN KANAMASININ İŞ KAZASI SAYILIP SAYILMADIĞI
YARIM GÜN YILLIK ÜCRETLİ İZİN KULLANIMI
DEFTER-BEYAN SİSTEMİNE TABİ MÜKELLEFİN ÖLÜMÜ
