Maliye Postası Dergisi
7566 SAYILI KANUNLA 5510 SAYILI KANUNDA YAPILAN DÜZENLEMELER
Ahmet AĞAR
7566 Sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 19 Aralık 2015 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. 5510 sayılı Kanunda yapılan bu düzenlemeler 01.01.2026 tarihinden itibaren uygulanacaktır.
Başta 5510 sayılı Kanun olmak üzere, birçok kanunlarda önemli değişiklikler ve yeni düzenlemeler yapılmıştır. Sigorta primlerinin artırılması, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası işveren hissesi için uygulanan 4 puanlık sigorta primi teşviki imalat sektörü hariç 2 puan olarak uygulanacağı ve diğer sigorta primlerinde yapılan artışlar ve yeni düzenlemeler açıklamaya çalışılacaktır.
Buna göre;
5 PUANLIK SİGORTA PRİM TEŞVİKİ:
1-7566 sayılı Kanunu 23. maddesine göre, 5510 sayılı Kanunun 4. Maddesini (a) bendi kapsamındaki sigortalıları çalıştıran imalat sektöründe faaliyet gösteren işverenlerin, SGK’ya ödeyecekleri malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası işveren hissesinde 5 puanlık sigorta prim indirimi eskiden olduğu gibi, 31.12.2026 tarihine kadar uygulanacaktır. Cumhurbaşkanı, bu süreyi 31.12.2027tarihine kadar uzatmaya yetkilidir.
2- İmalat sektörünün dışındaki diğer iş yerlerinin halen uygulanmakta olan % 4 puanlık sigorta prim teşviki, 01.01.2026 tarihinden itibaren % 2 olarak uygulanacaktır.
II- 7566 SAYILI KANUNLA 5510 SAYILI KANUN’LA YAYILAN DÜZENLEME İLE SİGORTA PRİM ORANLARI ARTIRILMIŞTIR.
5510 sayılı Kanunun 81. maddesindeki malullük yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranı %20’den %21’e, % 11 olan işveren hissesi prim oranı % 12’ye çıkarılmıştır.
2- 7566 sayılı Kanunun 21. maddesiyle 5510 sayılı Kanununda yapılan düzenlemeyle, sigortalıların borçlanmaları ile ilgili 41. maddesine göre 4. maddenin (a) bendine göre çalışanlar hariç, doğum borçlanması % 32 olarak devam ederken, kısmi süreli borçlanma oranı % 39’a bunlar haricindeki tüm borçlanmalar % 45 oranına çıkarılmıştır. Yanı, askerlik borçlanması, Bağ-Kurluların borçlarını ihya etmeleri için ödeyecekleri prim oranı % 45 olarak uygulanacaktır. Borçlanılacak sürelere ilişkin genel sağlık sigortası primlerinin ödenmiş olması halinde, borçlanma % 20 oranı üzerinden hesaplanacaktır.
3- İsteğe bağlı prim oranı 5510 sayılı Kanunun 82. maddesine göre belirlenen prime esas kazancın alt ve üst sınırı arasında kalmak kaydıyla sigortalı tarafından belirlenen günlük kazancın sigorta prim oranı halen %32’dir. 01.01.2026 tarihinden itibaren isteğe bağlı prim oranı % 33 olarak uygulanacaktır. % 20 olan malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranı, % 21 olarak uygulanacaktır.

EKİM 2026 MALİYE POSTASI İÇİNDEKİLER
MEMURLARLA İLGİLİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNUN TESİS EDECEĞİ İŞLEMLERDE GÖREVLİ MAHKEME
BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ KULLANMAYAN PAYDAŞIN PAYININ TAPUSUNUN İPTALİ VE TESCİLİ
TASFİYE SÜRECİNDE ÖZ SERMAYE KALEMLERİNE İLİŞKİN ENFLASYON DÜZELTMESİ FARKLARININ (502 VE 570 HESAPLARI) VERGİSEL BOYUTU
MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN DAMGA VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
DEVİR VE BÖLÜNME İLE HİSSE DEĞİŞİMİ İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
E-İHRACAT GÜMRÜK BEYANI
SOSYAL İÇERİK ÜRETİCİLERİNE YAPILAN ÖDEMELER ÜZERİNDEN GELİR VERGİSİ VE KDV TEVKİFATI YAPILIP YAPILMAYACAĞI
KİŞİSEL VERİLERİN YURT DIŞINA AKTARILMASI
BELEDİYE BÜNYESİNDE KURULAN İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN PERSONEL İÇİN YAPILAN ÖDEMELER
SGK UYGULAMALARINDA ALT İŞVERENLİK
KALP KRİZİ ve BEYİN KANAMASININ İŞ KAZASI SAYILIP SAYILMADIĞI
YARIM GÜN YILLIK ÜCRETLİ İZİN KULLANIMI
DEFTER-BEYAN SİSTEMİNE TABİ MÜKELLEFİN ÖLÜMÜ
